Nowoczesna poczekalnia – jak ją urządzić?

Nowoczesna poczekalnia – jak ją urządzić?

Poczekalnia to drugie, po gabinecie, najważniejsze pomieszczenie każdej kliniki. Właściwe rozplanowanie i urządzenie tej przestrzeni stanowi nie lada wyzwanie. Jak sprawić, żeby każdy pacjent czuł się tu komfortowo i nabrał ochoty, aby częściej odwiedzać nasz gabinet? Przedstawiamy kilka praktycznych porad.

Istotą aranżacji poczekalni jest stworzenie takiej przestrzeni, która zaspokoi potrzeby zarówno pacjentów, jak i personelu. Ma to być zarazem miejsce pracy i wypoczynku. Atmosfera i wystrój wnętrza, w którym pacjent czeka na spotkanie ze stomatologiem, wpływa na jego samopoczucie i nastawienie do zabiegu, a to z kolei przekłada się na komfort pracy lekarza, decydując często o całej wizycie. Dlatego tak ważne jest, aby pobyt w poczekalni uczynić przyjemnym i bezstresowym. Przestrzeganie kilku poniższych zasad ułatwi to zadanie.

Poczekalnia 2

Podział na strefy

Poczekalnia pełni różne funkcje w zależności od tego, kto, jak długo i w jakim charakterze w niej przebywa. Kluczem do sukcesu jest jasny podział na strefy i wydzielenie miejsc odpowiednich do potrzeb pracowników i pacjentów. Poruszanie się po poczekalni powinno być intuicyjne i proste. Dobrze, jeśli przebiega wg schematu: wejście – rejestracja – miejsce oczekiwania na wizytę/wypoczynku. W widocznych punktach warto umieścić tabliczki, które ułatwią odnalezienie właściwych pomieszczeń, takich jak gabinety lub toalety. Eksperci odradzają jednak zakup gotowych znaków informacyjnych, powszechnie dostępnych np. w marketach budowlanych. Z reguły są one jaskrawe i krzykliwe, przez co mogą budzić niepokój pacjentów. Lepiej zaopatrzyć się w tabliczki wykonane na zamówienie, dostosowane do wystroju poczekalni (np. tablice z lustrzanej plexi produkowane przez firmę UCCOI® – www.meblezplexi.pl).

O pomoc w aranżacji przestrzeni warto poprosić profesjonalistów, którzy mają w swoim portfolio zdjęcia z realizacji konkretnych projektów medycznych – klinik, przychodni lub gabinetów. Projektanci nie tylko podzielą wnętrze w oparciu o najnowsze wymogi i trendy, lecz także zwrócą uwagę na aspekty zwiększające komfort pracy i użytkowania.

– Poczekalnia jest bardzo ważnym elementem klinik stomatologicznych. To właśnie tutaj powstaje pierwsze wrażenie, które wpływa później na odbiór całego gabinetu – mówi Iwona Blauth, projektantka wnętrz mieszkalnych i publicznych, w tym klinik stomatologicznych (www.iblauth.pl) – Oczywiście styl poczekalni jest w dużej mierze narzucony przez właściciela kliniki, a więc zależny od jego upodobań dotyczących aranżacji wnętrz. Jedni lubią sterylność i prostotę, inni chcą mieć w poczekalni namiastkę miłego domowego wnętrza i wybierają np. styl glamour. Ponieważ jednak wizyta u stomatologa kojarzy się z mniejszym lub większym stresem, poczekalnia powinna przede wszystkim pomagać w relaksie i wyciszeniu.

Poczekalnia 1

Rejestracja, czyli centrum poczekalni

Najważniejszym punktem poczekalni jest recepcja/rejestracja. Powinna być ona dobrze widoczna już w chwili wejścia do kliniki, co pozwoli pacjentom kierować się prosto do celu. Meble w rejestracji powinny być proste, minimalistyczne, nawiązywać formą i stylem do reszty wnętrza. Wielka lada zabudowana szklaną szybą to już przeżytek. Ciekawszym rozwiązaniem jest otwarta i jasna lada, do której pacjent ma łatwy dostęp i która umożliwia bezpośredni kontakt z rejestratorką. Dookoła niej można ustawić siedziska. Najlepiej, jeśli lada jest dopasowana do wnętrza – wykonana na indywidualne zamówienie z tych samych materiałów co inne meble.

Ciekawym pomysłem na wyposażenie recepcji są meble z plexi firmy UCCOI®, w tym bezbarwne taborety, wyjątkowo wytrzymałe i odpowiednie nawet dla cięższych osób. Ze względu na swoją transparentność nie zabierają przestrzeni, a ich wymiary można dostosować do wymogów danego wnętrza. Transparentna plexi kreuje wnętrze za sprawą odbijającego się w jej powierzchni światła. Niekonwencjonalny materiał, z którego wykonane są meble, przykuwa uwagę pacjentów – dzięki temu nie skupiają się oni wyłącznie na mniej przyjemnych aspektach wizyty.

Poczekalnia 5

W trosce o komfort pacjenta

W strefie wypoczynku, w której pacjent oczekuje na wizytę, najważniejsza jest wygoda. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, lepiej zainwestować w fotele i sofy zamiast twardych ławek czy ustawionych w rzędzie „szpitalnych” krzeseł. Liczy się także ich trwałość i łatwość w pielęgnacji, ponieważ ruch w poczekalni jest duży, a pacjenci spędzają tu sporo czasu. Lepiej poszukać pracowni, która wykona dla nas dobrej jakości, solidne meble na wymiar, niż na siłę dopasowywać do wnętrza ogólnodostępne sprzęty.

Uzupełnieniem budowanej przestrzeni będą stoliki kawowe i ławy wykonane z materiałów łatwych do czyszczenia. Dystrybutor wody źródlanej, ekspres do kawy czy automat do herbaty stają się powoli standardem w gabinetach stomatologicznych. Podobnie jest z prasą czy książkami, które od dłuższego czasu goszczą w poczekalniach. Dobrze, jeśli nie leżą luźno porozrzucane na stole, przez co pacjent nie ma miejsca na odłożenie dokumentów czy kawy. Doskonale sprawdzą się gazetniki, zwłaszcza te, które można powiesić na ścianach, co pozwala na zaoszczędzenie przestrzeni. W dobie Internetu mile widziane będą również: dostęp do WiFi i duża liczba gniazdek wtykowych do ładowania telefonów czy laptopów. Pacjenci coraz chętniej korzystają z rozrywek multimedialnych, dlatego warto pomyśleć np. o ekranach telewizyjnych.

– Jeżeli przestrzeń na to pozwala, kącik z telewizorem powinien być wydzielony i zaopatrzony w odpowiednie głośniki sufitowe – mówi Iwona Blauth. – Wydobywający się z nich dźwięk nie zakłóca spokoju dalej siedzących pacjentów, preferujących np. czytanie czy po prostu relaks. Delikatna muzyka w tle będzie także miłym akcentem, ale powinna być raczej relaksująca niż pobudzająca. Na ścianach mogą pojawić się również ciekawe zdjęcia, niekoniecznie związane ze stomatologią.

Kojący i uspokajający wpływ na człowieka mają także rośliny. Poprawiają estetykę wnętrza, dodając mu przytulnego, acz nieprzytłaczającego charakteru. Powinny to być jednak gatunki, które nie powodują alergii i nie wydzielają zbyt intensywnego zapachu.

Poczekalnia 3

Światło i kolory

Jedną z najważniejszych spraw podczas urządzania poczekalni jest odpowiednie oświetlenie. Światło stanowi wspaniałe narzędzie w kształtowaniu charakteru wnętrza (ciekawe aranżacje umożliwia np. oświetlenie typu LED). Eksperci odradzają stosowanie zimnych lamp – ciepłe światło uczyni wnętrze bardziej przytulnym i wyciszającym. Intensywność światła można zmniejszyć np. przez obniżenie sufitu podwieszonego, zastosowanie lamp bocznych czy stolikowych albo kinkietów. Dobre efekty daje także światło ukryte, tzn. takie, którego źródła nie widzimy.

W doborze barw w poczekalni warto kierować się psychologią i symboliką kolorów. Barwy ciepłe i jasne lepiej się sprawdzą niż ciemne i przygnębiające. Najbardziej widocznym obecnie trendem w wystroju wnętrz są kolory inspirowane naturą.

– Spójny, adekwatny do prowadzonej działalności wystrój wnętrza sprzyja budowaniu zaufania – mówi István Tánczos, właściciel Diamond Dental Klinika Stomatologii Estetycznej w Warszawie (www.diamonddental.eu). – Kształtuje przekonanie o profesjonalizmie pracujących w nim ludzi. Wszystko, co pacjent widzi po wejściu do firmy, wpływa na to, co myśli o oferowanych w niej usługach. Dlatego wnętrze poczekalni w naszej klinice zaaranżowaliśmy w taki sposób, aby pacjenci czuli się bezstresowo i bezpiecznie. Osiągnęliśmy to przez odpowiedni dobór kolorów: białego, ponieważ kojarzy się z czystością i bezpieczeństwem, srebrnego, który symbolizuje solidność i dobrze komponuje się z uspokajającym odcieniem fioletu. Meble w minimalistycznym i nowoczesnym stylu wyglądają elegancko i świeżo oraz nadają wnętrzu profesjonalnego charakteru. Dopełnieniem przyjemnej atmosfery jest odpowiednio dobrane, niemęczące oświetlenie o barwie białej i ciepłej.

Poczekalnia 4

Unikatowy charakter wnętrza

Należy kłaść nacisk na kreowanie wyjątkowego nastroju w przestrzeniach, w których funkcjonujemy na co dzień. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w gabinetach stomatologicznych poczekalnia była przytulna i stanowiła odskocznię od zgiełku miasta. Można to niekiedy uzyskać za pomocą zaledwie kilku zabiegów.

– W naszej klinice używamy świec zapachowych, które działają wyciszająco i kojąco na zmysły, uwalniany przez nie zapach jest bardzo naturalny i przyjemny – mówi István Tánczos. – Zamiast woni środków do dezynfekcji wita nas zapach cydru, cynamonu czy egzotycznej wanilii. Paląca się świeca wydaje dźwięk, który przypomina odgłos palącego się drewna w kominku. W poczekalni znajduje się także olbrzymie akwarium o pojemności 540 litrów, w które można się wpatrywać, delektując się przy tym kawą, pyszną herbatą czy źródlaną wodą. Dla tych, którzy chcieliby skorzystać z internetu, udostępniamy darmowe WiFi.

Warto zapewnić swoim pacjentom efekt WOW. W dobie rosnącej konkurencji na rynku staje się to wymogiem. W końcu – jak pisał Andrzej Sapkowski – „nigdy nie ma się drugiej okazji, by zrobić pierwsze wrażenie”. Pamiętając o wystroju wnętrza, nie wolno zapominać także o uśmiechu i przyjaźnie nastawionym personelu już od progu poczekalni.


Zdjęcia załączone do artykułu przedstawiają wnętrza różnych oddziałów PRIMADENT DENTAL CLINIC z woj. podkarpackiego. Ostatnie ze zdjęć prezentuje wnętrze KLINIKI STOMATOLOGICZNEJ DIAMOND DENTAL z Góry Kalwarii.


AUTOR TEKSTU:
Agnieszka Bijak – właścicielka firmy UCCOI® specjalizującej się w projektowaniu i produkcji mebli oraz dekoracji z plexi. Jej realizacje można spotkać w polskich i zagranicznych budynkach użyteczności publicznej (w tym m.in. klinikach, gabinetach, przychodniach, aptekach i sklepach medycznych). Firma specjalizuje się w produkcji pojedynczych mebli do wnętrz mieszkalnych, biurowych i publicznych, jak i kompleksowym wyposażaniem lokali usługowych. Więcej informacji na www.meblezplexi.pl

ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W NUMERZE 9/2018 MS

poprzedni artykuł