Regulamin publikacji

Postanowienia ogólne

  1. Redakcja przyjmuje do druku prace oryginalne (kliniczne i doświadczalne), poglądowe oraz opisy przypadków z praktyki klinicznej.
  2. Prace można nadsyłać:
  1. Nadesłana praca jest poddawana wstępnej kwalifikacji przez Radę Naukową MS.
  2. O przyjęciu pracy lub jej odrzuceniu przez Radę Naukową MS autor jest informowany w ciągu 4 tygodni od momentu wpłynięcia pracy do redakcji.

Struktura pracy

  1. Na początku każdej pracy należy umieścić streszczenie strukturalne lub krótkie (3-4 zdania) – w zależności od charakteru pracy – oraz hasła indeksowe (do 4) w języku polskim i angielskim.
  2. Strona tytułowa powinna zawierać: imię i nazwisko (imiona i nazwiska) autora (autorów) w pełnym brzmieniu, tytuł pracy, nazwę placówki naukowej oraz tytuł naukowy, imię i nazwisko jej kierownika.
    Należy także podać imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za korespondencję.
  3. Oryginalne prace naukowe powinny zawierać: wstęp, opis materiału i metod, wyniki badań i ich omówienie oraz wnioski, a tekst należy podzielić na ustępy zawierające zwartą treść.
  4. Prace z uczelni medycznych muszą być parafowane przez pracownika naukowego odpowiedzialnego za tok prowadzonych badań i opatrzone jego pieczątką.
  5. Na końcu pracy należy umieścić piśmiennictwo ułożone według kolejności cytowania. Każda pozycja – pisana od nowego wiersza, musi być opatrzona numerem i zawierać: nazwisko autora (autorów), inicjały imion, tytuł pracy, tytuł czasopisma, w którym została opublikowana, rok wydania, nr tomu, nr zeszytu, numery stron. W przypadku podręczników należy podać nazwisko autora (autorów), inicjały imion, tytuł dzieła i rozdziału, wydawcę, miejsce i rok wydania, numery stron. Jeśli autorów jest więcej niż trzech, wówczas należy podać nazwisko pierwszego z nich z dopiskiem „i wsp.”. W przypadku prac oryginalnych maksymalna liczba cytowanych prac nie powinna przekroczyć 25, a w przypadku prac kazuistycznych – 12, prace poglądowe – 40. Redakcja zastrzega sobie możliwość niepublikowania piśmiennictwa z adnotacją: „Piśmiennictwo dostępne na stronie internetowej www. magazyn-stomatologiczny.pl”.
    Powołania w tekście, umieszczone w nawiasach okrągłych, powinny być oznaczone cyframi arabskimi.
    Strony manuskryptu powinny być numerowane.
  6. Opracowanie techniczne tekstu:

a) Czcionka Times New Roman 14, format A4, odstęp 1,5. Nie należy stosować dodatkowych wyróżnień (pogrubienia, kursywa, podkreślenia itp.), blokować miejsc ani umieszczać w tekście rycin czy tabel – wystarczy wpisać odpowiednie powołania w tekście (np. ryc. 2, tab. III). W przypadku prac dłuższych redakcja zastrzega sobie prawo do podziału na części publikowane osobno (po uzgodnieniu z autorem).

b) Dokument powinien być stworzony w formacie Word (rozszerzenie doc lub rtf). Tekst pracy, łącznie z informacjami wstępnymi, streszczeniami, hasłami, piśmiennictwem, tytułami tabel i podpisami pod ryciny należy umieścić w jednym pliku.

c) Wszystkie ryciny powinny być w formie elektronicznej – również te przesyłane pocztą. Należy je umieścić w jednym pliku w formacie Word – mogą być w zmniejszonej rozdzielczości – i podpisać identycznie jak w dokumencie tekstowym. To samo dotyczy tabel. Poza zapisem rycin w Wordzie należy przesłać je w postaci jpg. W przypadku zapisu elektronicznego rycin i tabel należy umieszczać je w miarę możności w jednym pliku (poza tekstem pracy), opatrzone numerem i podpisem.

Ryciny (poza zapisem w Wordzie) powinny być zapisane w formacie .tif, .jpg, .eps, rozdzielczość minimum 300 dpi, skala 1:1. Rysunki i schematy powinny być wyeksportowane do formatu .eps, PDF (w wysokiej rozdzielczości do druku, czcionki – opisy zamienione na krzywe).
Prace niespełniające ww. kryteriów będą zwracane autorom do poprawy, co wydłuży czas publikacji.

Tryb publikowania i recenzowania prac

  1. Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania poprawek stylistycznych, korygowania literówek i drobnych błędów merytorycznych (nieprawidłowe mianownictwo, niewłaściwa pisownia nazwisk), a także skrótów tekstu bez porozumienia z autorem.
  2. Prace podlegają ocenie recenzentów wyznaczonych każdorazowo przez redaktora naczelnego „Magazynu Stomatologicznego”. Procedurę recenzowania dostosowano do zaleceń Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wyznaczonych recenzentów powinny cechować najwyższe kompetencje w danej dziedzinie stomatologii. Redakcja czuwa, by nie doszło do konfliktu interesów między recenzentem a autorem recenzowanej pracy – by obu podmiotów nie łączyły relacje osobiste, stosunki podległości zawodowej ani bezpośrednia współpraca naukowa w ostatnich dwóch latach poprzedzających napisanie recenzji.
  3. Prace są wysyłane do oceny dwóm niezależnym recenzentom (niebędącym pracownikami wydawcy „Magazynu Stomatologicznego”).

W procedurze recenzowania są zachowane zasady anonimowości (recenzenci i autorzy nie znają swoich tożsamości, tzw. single-blind review process lub double-blind review process). Autor pracy jest informowany o wyniku recenzji (może również zapoznać się z jej treścią).
Recenzja musi mieć formę pisemną i zawierać jednoznaczny wniosek o dopuszczenie pracy do publikacji, dopuszczenie do publikacji po uwzględnieniu merytorycznych uwag recenzenta lub jej odrzucenie.

  1. Lista recenzentów współpracujących z redakcją „Magazynu Stomatologicznego” jest zamieszczona na stronie http://www.magazyn-stomatologiczny.pl/content/recenzenci.
  2. Do pracy należy dołączyć oświadczenie autora (autorów), że nie była nigdzie publikowana ani wysłana do druku w innym czasopiśmie. Obowiązujący tekst oświadczenia – dostosowany do zaleceń Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kwestii przeciwdziałania nagannym praktykom „ghostwriting” i „guest autorship”, będących wyrazem nierzetelności i nieetyczności naukowej (do pobrania w formacie PDF). Zawiera on deklarację o wkładzie każdego z autorów w powstanie pracy.
  3. Poprawność metod statystycznych w pracach oryginalnych, w których są omawiane wyniki badań z ich użyciem, weryfikuje zatrudniony przez redakcję redaktor statystyczny.

Postanowienia końcowe

  1. Zgodnie z prawem autorskim, autor nie ma prawa wydrukować artykułu opublikowanego w „Magazynie Stomatologicznym” w części lub całości w innym czasopiśmie lub wykorzystać go w innych celach bez zgody wydawnictwa.
  2. Wydawnictwo Czelej nabywa na zasadzie wyłączności wszystkie prawa autorskie do wydrukowanych prac, w tym prawo do ich wydawania drukiem, na nośnikach elektronicznych CD, DVD i innych oraz w internecie.
  3. Wydruki prac wraz z recenzją pozostają w dokumentacji redakcji.
  4. Prace niespełniające wymagań zawartych w niniejszym regulaminie nie będą przyjmowane.
  5. Wersją pierwotną czasopisma jest wersja drukowana.
poprzedni artykuł