Opublikowano dnia : 12.12.2025
Zacznijmy od początku – dlaczego w ogóle powstał Kijowski Uniwersytet Medyczny (KMU) jako prywatna uczelnia? Jaki był główny cel i potrzeba, na którą miał odpowiedzieć?
„KMU zawsze był uczelnią otwartą na współpracę międzynarodową” – wywiad z Prezydentem Kijowskiego Uniwersytetu Medycznego, Doktorem Oleksandrem Pokanevychem
Zacznijmy od początku – dlaczego w ogóle powstał Kijowski Uniwersytet Medyczny (KMU) jako prywatna uczelnia? Jaki był główny cel i potrzeba, na którą miał odpowiedzieć?
Kijowski Uniwersytet Medyczny (KMU) został założony w 1992 roku – jest właściwie rówieśnikiem młodej, niepodległej Ukrainy. Uczelnię stworzył zespół osób o wspólnej wizji oraz liderów w dziedzinie ochrony zdrowia, którzy po rozpadzie Związku Radzieckiego w pełni uświadomili sobie skalę wyzwań, przed jakimi stanął system ochrony zdrowia. Było oczywiste, że poważnych zmian w medycynie nie da się osiągnąć bez kształcenia nowych kadr na najwyższym poziomie. Inicjatorem powstania uniwersytetu był mój ojciec, Walery Wołodymyrowycz Pokanevych, zasłużony lekarz, kandydat nauk medycznych. To on wraz z zespołem profesjonalistów dążył do stworzenia nowoczesnej uczelni, która kształciłaby lekarzy nowej generacji – specjalistów zdolnych do krytycznego myślenia, podejmowania samodzielnych decyzji, pracy w warunkach szybkich zmian oraz odpowiadania na aktualne potrzeby współczesnej medycyny.
Uniwersytet od pierwszych lat działalności rozwijał klasyczne kierunki medycyny, stomatologii i farmacji, budując silną szkołę dydaktyczną i opierając się na standardach międzynarodowych.
Do dziś nasza misja pozostaje niezmienna: kształcić kompetentnych, nastawionych humanistycznie, zorientowanych na międzynarodową współpracę lekarzy ogólnych oraz lekarzy stomatologów, którzy służą społeczeństwu.
Kto dziś tworzy akademicki zespół Uniwersytetu? Czy są to głównie profesorowie z Ukrainy, czy współpracujecie również ze specjalistami z innych krajów?
Akademicki zespół KUM tworzą przede wszystkim ukraińscy profesorowie, doktorzy i kandydaci nauk oraz doświadczeni lekarze-praktycy. To specjaliści, którzy przez lata budowali reputację KUM i łączą działalność dydaktyczną z rzeczywistą praktyką kliniczną w ukraińskich placówkach medycznych. Ich doświadczenie i profesjonalizm są fundamentem silnej tradycji edukacyjnej naszej uczelni.
Akademicki zespół KUM tworzą przede wszystkim ukraińscy profesorowie, doktorzy i kandydaci nauk oraz doświadczeni lekarze-praktycy. To specjaliści, którzy przez lata budowali reputację KUM i łączą działalność dydaktyczną z rzeczywistą praktyką kliniczną w ukraińskich placówkach medycznych. Ich doświadczenie i profesjonalizm są fundamentem silnej tradycji edukacyjnej naszej uczelni.
Ukraina posiada ogromny potencjał naukowy, medyczny i pedagogiczny. Niestety, z powodu wojny, która trwa od 2014 roku, a szczególnie po pełnskalowej inwazji w 2022 r., tysiące wysoko wykwalifikowanych wykładowców straciło możliwość wykonywania zawodu lub zostało zmuszonych do tymczasowego opuszczenia swoich miejsc pracy. Dlatego jednym z kluczowych celów częściowo relokowanego kampusu w Polsce (KMU Polish Campus) stało się właśnie zachowanie tego kapitału ludzkiego poprzez wsparcie ukraińskich specjalistów, zapewnienie im warunków do pracy, kontynuowania dydaktyki i dalszego rozwoju.
Jednocześnie KUM zawsze był uczelnią otwartą na współpracę międzynarodową. Od wielu lat współpracujemy z ekspertami z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA i innych krajów, którzy prowadzą wykłady gościnne, uczestniczą we wspólnych badaniach, szkołach letnich, projektach międzynarodowych i stażach. KMU Polish Campus jeszcze bardziej poszerzył te możliwości. Regularnie zapraszamy polskich specjalistów do udziału w procesie dydaktycznym – dzielą się oni swoją wiedzą, wspierają ukraińską społeczność akademicką i aktywnie uczestniczą w edukacji.
W efekcie dzisiejszy zespół akademicki to unikalne połączenie doświadczenia ukraińskiej szkoły medycznej i europejskich standardów edukacyjnych. Pozwala to studentom otrzymywać najlepsze z obu tradycji akademickich i przygotowuje ich do pracy w globalnym środowisku medycznym.
A jeśli chodzi o studentów – kogo przede wszystkim kształci Uniwersytet? Czy są to głównie obywatele Ukrainy, czy coraz częściej także studenci z innych krajów?
Do momentu pełnoskalowej wojny KUM był prawdziwą Alma Mater dla studentów z całego świata. Byliśmy jednym z najbardziej umiędzynarodowionych uniwersytetów w Ukrainie – a być może nawet na świecie. W różnych latach w KMU studiowali przedstawiciele 62 krajów, a proporcja między studentami ukraińskimi a zagranicznymi wynosiła około 50 na 50.
Do momentu pełnoskalowej wojny KUM był prawdziwą Alma Mater dla studentów z całego świata. Byliśmy jednym z najbardziej umiędzynarodowionych uniwersytetów w Ukrainie – a być może nawet na świecie. W różnych latach w KMU studiowali przedstawiciele 62 krajów, a proporcja między studentami ukraińskimi a zagranicznymi wynosiła około 50 na 50.
To zawsze było jedną z naszych największych zalet. Jedną z kluczowych kompetencji rekomendowanych przez AAMC (Association of American Medical Colleges) dla przyszłych lekarzy jest Cultural Awareness – zdolność do skutecznej współpracy z pacjentami i kolegami reprezentującymi różne kultury, języki, religie i konteksty społeczne.
Nasi studenci zdobywali tę kompetencję w naturalny sposób – ucząc się ramię w ramię z ludźmi z całego świata. Umiejętność pracy w środowisku multikulturowym stała się częścią „DNA” absolwenta KUM.
Po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji struktura społeczności studenckiej uległa zmianie, ale nasze podejście pozostało niezmienne. Jesteśmy uczelnią, która nie dyskryminuje żadnego studenta – niezależnie od obywatelstwa, języka, rasy, religii czy kraju pochodzenia. Dlatego zrealizowaliśmy humanitarną misję: „Ukrainian Medical Education Under Fire – Healthcare in Danger”, aby zapewnić zarówno ukraińskim, jak i zagranicznym studentom, którzy studiowali w Ukrainie, możliwość kontynuacji edukacji w bezpiecznym miejscu poza strefą wojny.
Polski Kampus Kijowskiego Uniwersytetu Medycznego stał się przestrzenią stabilności i rozwoju – miejscem, gdzie studenci otrzymują wysokiej jakości edukację, doświadczenie międzykulturowe, wsparcie mentorskie oraz bezpieczeństwo.
Dziś KUM pozostaje prawdziwie międzynarodowym uniwersytetem o ukraińskim sercu, który kontynuuje swoją misję nawet w warunkach wojny i integruje ukraińską edukację medyczną z globalnym środowiskiem.
Jak wygląda sam program kształcenia – czym różni się od programów innych uczelni medycznych i jakie są jego mocne strony?
Programy edukacyjne KMU opierają się na państwowych standardach Ministerstwa Edukacji i Nauki Ukrainy oraz Ministerstwa Ochrony Zdrowia Ukrainy, a jednocześnie są stale udoskonalane i dostosowywane do współczesnych wymogów europejskich i międzynarodowych.
Nasz Uniwersytet posiada autonomię akademicką, co pozwala nam tworzyć bardziej elastyczne, nowoczesne i konkurencyjne ścieżki kształcenia dla naszych studentów. Zależy nam, aby dyplom KUM był uznawany w największych krajach świata, dlatego systematycznie aktualizujemy treść programów zgodnie z najlepszymi praktykami globalnymi i rekomendacjami międzynarodowych organizacji zawodowych. Kluczowymi wartościami naszych programów są: silny komponent praktyczny, który zakłada wczesny kontakt studentów z pacjentem poprzez praktykę w placówkach medycznych i z użyciem nowoczesnych metod symulacji; elastyczność jaką daje status uczelni prywatnej - pomaga on wdrażać innowacje i podejście innowacyjne w szybszy sposób. Dużym atutem jest również międzynarodowe, wielokulturowe środowisko, dzięki któremu studenci mogą rozwijać umiejętności miękkie takie jak kompetencje komunikacyjne, tak istotne w pracy w ochronie zdrowia. Olbrzymi nacisk kładziemy również na połączenie teorii z praktyką oraz ciągły monitoring standardów międzynarodowych, co zapewnia aktualny stan wiedzy i najwyższy poziom nauczania.
Ponadto uczelnia współpracuje międzyinnymi z: Association for Dental Education in Europe (ADEE), International Pharmaceutical Federation (FIP), Association of Medical Schools in Europe (AMSE), Association for Medical Education in Europe (AMEE), World Federation for Medical Education (WFME), Alliance of Academic Health Centers International (AAHCI), American Association of Medical Colleges (AAMC). Dzięki członkostwu i aktywnemu uczestnictwu w tych organizacjach wdrażamy najnowsze innowacje do procesu dydaktycznego, udoskonalamy plany nauczania i zapewniamy naszym studentom przygotowanie zgodne z międzynarodowymi standardami i aktualnymi kierunkami rozwoju medycyny ogólnej i stomatologicznej.
W efekcie programy KMU zostały stworzone tak, aby nasi absolwenci posiadali najnowocześniejsze kompetencje i mogli pracować w globalnej społeczności medycznej, będąc konkurencyjnymi w każdym nowoczesnym systemie ochrony zdrowia.
Obecnie wiele uczelni przechodzi na hybrydowe modele kształcenia. Jak wygląda to w przypadku KMU Polish Campus – zajęcia i egzaminy odbywają się stacjonarnie, online czy w formie mieszanej?
KMU Polish Campus od samego początku został zaprojektowany, jako w pełni stacjonarna przestrzeń edukacyjna, która zapewnia stabilne warunki nauki dla studentów zmuszonych opuścić Ukrainę lub potrzebujących bezpiecznego środowiska do kontynuowania edukacji.
Naszym celem jest 100% nauczania stacjonarnego, praca zespołowa, bezpośrednia interakcja z wykładowcami, trenerami oraz placówkami klinicznymi. Właśnie w tym celu kampus został powołany do życia.
Jednocześnie doświadczenia pandemii wyposażyły nas w potężne narzędzia. Nauczyliśmy się skutecznie wykorzystywać platformy online – i dziś stosujemy je tam, gdzie rzeczywiście wzmacniają proces dydaktyczny, w szczególności w przypadku wykładów teoretycznych, które mogą być okresowo prowadzone w formie hybrydowej lub online, zwłaszcza, jeśli są to wykłady gościnne zagranicznych ekspertów. Międzynarodowi prelegenci z uczelni UE, Wielkiej Brytanii czy USA regularnie prowadzą wykłady online, poszerzając możliwości edukacyjne naszych studentów.
Jednak to, co stanowi rdzeń zawodu medycznego, nigdy nie może zostać przeniesione do trybu zdalnego i są to: zajęcia kliniczne, treningi symulacyjne, moduły praktyczne, praca w oddziałach szpitalnych, egzaminy z przedmiotów praktycznych.
Wszystko to w KMU Polish Campus odbywa się wyłącznie stacjonarnie – w Centrum Nauczania i Oceny Symulacyjnej, w naszych bazach klinicznych oraz partnerskich szpitalach i klinikach w Polsce.
W ten sposób łączymy to, co najlepsze z obu światów: możliwości technologiczne edukacji online oraz niezastąpione praktyczne doświadczenie stacjonarne, bez którego żaden współczesny lekarz nie może zostać przygotowany w sposób właściwy.
Z punktu widzenia studenta: jak wygląda codzienny proces kształcenia? Na ile jest on praktyczny, a na ile teoretyczny? W jakim języku odbywa się nauka?
Codzienny proces kształcenia to połączenie wykładów i seminariów, zajęć praktycznych w laboratoriach i salach dydaktycznych, a także zajęć klinicznych przy łóżku pacjenta lub przy unicie stomatologicznym.
Dbamy o to, aby teoria była zawsze powiązana z praktyką – student nie „uczy się jedynie do egzaminu”, lecz widzi, jak wiedza jest stosowana w prowadzeniu konkretnego pacjenta.
Kształcenie odbywa się w języku ukraińskim oraz angielskim, a w KMU Polish Campus dodatkowo wprowadzamy elementy języka polskiego, ponieważ wielu Polaków kształci się w KUM, oraz aby ułatwić studentom zagranicznym adaptację do otoczenia oraz późniejszą komunikację z pacjentami.
Jak sprawdzają Państwo wyniki kształcenia studentów? Jak wygląda system oceniania i zaliczeń?
W KUM stosujemy wielopoziomowy i nowoczesny system oceniania, który łączy wewnętrzne mechanizmy kontroli jakości oraz zewnętrzną państwową weryfikację. Na poziomie uczelni wyniki kształcenia są sprawdzane poprzez pisemne i ustne kontrole modułowe, testy, egzaminy praktyczne oraz egzaminy końcowe.
Szeroko wykorzystujemy narzędzia cyfrowe: studenci rozwiązują testy online niemal na każdych zajęciach na naszej platformie, a uczelnia monitoruje dynamikę wyników na poziomie całej społeczności akademickiej. Dzięki temu możemy na czas tworzyć grupy dodatkowego wsparcia dla studentów, którzy potrzebują przygotowania do wymagających etapów – w tym do państwowego egzaminu licencyjnego.
Szczególne miejsce zajmuje ocenianie umiejętności praktycznych. Odbywa się ono zarówno w Centrum Nauczania i Oceny Symulacyjnej, jak i w warunkach bedside-practice – przy łóżku pacjenta lub przy unicie stomatologicznym. Stopniowo wdrażamy formaty zbliżone do OSCE, co pozwala na maksymalnie obiektywną ocenę kompetencji klinicznych studentów.
Oprócz mechanizmów wewnętrznych ważnym elementem systemu jest zewnętrzne ocenianie licencyjne. Nasi studenci podchodzą do obowiązkowych państwowych egzaminów „Krok”, które określają poziom przygotowania przyszłych lekarzy na szczeblu krajowym. Krok 1 jest zdawany po trzecim roku zarówno przez studentów kierunku lekarskiego, jak i lekarsko-dentystycznego. Krok 2 dla studentów kierunku lekarsko-dentystycznego odbywa się po piątym roku, a dla studentów kierunku lekarskiego – po szóstym roku nauki. Jest to niezależna weryfikacja, stanowiąca ważny element potwierdzenia jakości pracy uczelni, a stabilnie wysokie wyniki naszych studentów potwierdzają skuteczność procesu dydaktycznego.
W ten sposób nasz system oceniania stanowi połączenie technologii cyfrowych, praktycznej weryfikacji umiejętności, regularnego monitoringu postępów oraz państwowej zewnętrznej atestacji. Pozwala to nie tylko zapewniać wysoką jakość kształcenia, ale także elastycznie reagować na potrzeby studentów, pomagając im pewnie przygotować się do przyszłej pracy zawodowej.
Co uniwersytet może zaoferować tym, którzy dopiero rozważają możliwość studiowania medycyny lub stomatologii? Jaką ofertę mają kandydaci?
KUM oferuje kandydatom szeroki wybór programów edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia. W Ukrainie nasz uniwersytet realizuje takie kierunki jak medycyna ogólna, medycyna stomatologiczna, farmacja, psychologia kliniczna, rehabilitacja fizyczna, medycyna ratunkowa i paramedycyna, a także pielęgniarstwo. Pozwala to kandydatom wybierać ścieżkę edukacyjną zgodnie z własnymi zainteresowaniami i wizją przyszłego zawodu.
W KMU Polish Campus obecnie funkcjonują dwa tradycyjne i najpopularniejsze programy studiów wyższych – „Medycyna Ogólna” oraz „Medycyna Stomatologiczna”. To właśnie te kierunki stanowią dziś podstawę procesu nauczania w aglomeracji katowickiej i dają studentom możliwość zdobywania wykształcenia w bezpiecznym, stabilnym, europejskim środowisku.
Dla przyszłych studentów przygotowaliśmy pełen zakres wsparcia informacyjnego i doradczego. Organizujemy dni otwarte, webinary, spotkania indywidualne, a także programy wczesnej orientacji zawodowej i doradztwa edukacyjnego. Pomagają one kandydatom lepiej zrozumieć, na czym polega zawód lekarza lub lekarza stomatologa, jakie kompetencje są wymagane oraz jakie jest rzeczywiste obciążenie naukowe.
Nigdy nie tworzymy iluzji „łatwej nauki”. Wręcz przeciwnie – otwarcie mówimy o odpowiedzialności, wysokich standardach i konieczności stałego rozwoju zawodowego. W zamian oferujemy prawdziwe, solidne i nowoczesne przygotowanie do jednego z najważniejszych i najbardziej szlachetnych zawodów w społeczeństwie.
Jakie są wymagania dotyczące przyjęcia na studia? Czy obowiązują egzaminy wstępne, wyniki matury lub świadectwa szkolne?
Wymagania wstępne są dostosowane do ukraińskiego prawa, a w przypadku polskiego kampusu – także do ram prawnych funkcjonowania uczelni w UE.
Ogólnie: wymagane są odpowiednie przedmioty szkolne i wyniki maturalne (przede wszystkim biologia, chemia lub pokrewne dyscypliny). Kandydaci przechodzą proces rekrutacji, który może obejmować egzamin wstępny lub rozmowę motywacyjną. W przypadku programów w języku angielskim dodatkowo sprawdzamy kompetencje językowe.
Naszym celem nie jest przyjmowanie przypadkowych osób, lecz tych, którzy naprawdę są w stanie ponieść odpowiedzialność związaną z zawodem medycznym.
Jak w praktyce wygląda przygotowanie lekarzy dentystów w ramach KMU Polish Campus?
Przygotowanie lekarzy dentystów w KMU Polish Campus jest jednym z kluczowych kierunków naszej działalności. Od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że utworzenie pełnoprawnego Wydziału Lekarskiego Dentystycznego w Polsce to nie tylko możliwość kontynuowania nauki w czasie wojny, ale także strategiczne zadanie mające na celu zapewnienie wysokiej jakości kształcenia przyszłych lekarzy dentystów z najlepszymi praktykami europejskimi.
Mamy mocne fundamenty: w Kijowie uniwersytet stworzył nowoczesne uniwersyteckie centrum stomatologiczne z czterdziestoma jednostkami stomatologicznymi – to pełnoprawna klinika łącząca kształcenie teoretyczne, praktykę, badania naukowe oraz modele biznesowe współczesnej stomatologii. Taką samą zintegrowaną koncepcję pragniemy realizować także w Polsce. Dokładnie wiemy, jakie kroki są w tym celu niezbędne, posiadamy odpowiednie kompetencje, a znaczną część pracy już wykonano.
Przygotowanie przedkliniczne studentów odbywa się w naszych salach dydaktyczno-praktycznych i laboratoriach, gdzie ćwiczone są umiejętności manualne na fantomach, modelach i w warunkach symulowanych. Następnie rozpoczyna się etap kliniczny, realizowany we współpracy z partnerskimi placówkami medycznymi w Polsce. Nasi studenci pracują z pacjentami pod kontrolą doświadczonych lekarzy dentystów, przestrzegając wszystkich standardów i wymogów praktyki klinicznej.
Równolegle rozwijamy własną bazę kliniczną w KMU Polish Campus. Naszym strategicznym celem jest utworzenie uniwersyteckiej kliniki stomatologicznej, która stanie się nie tylko miejscem praktycznego kształcenia, ale także platformą dla pracy naukowej, projektów interdyscyplinarnych, treningów symulacyjnych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych w medycynie stomatologicznej.
Program nauczania obejmuje cały zakres edukacji stomatologicznej – od stomatologii terapeutycznej/zachowawczej, endodoncji, stomatologii odtwórczej i protetycznej, periodontologii chirurgii stomatologicznej, chirurgii szczękowo-twarzowej, ortodoncji, po diagnostykę obrazową, pracę w powiększeniu oraz technologie optyczne. Naszym celem jest, aby kształcenie stomatologów w KMU Polish Campus odpowiadało najlepszym standardom europejskim, przy jednoczesnym zachowaniu siły i głębi ukraińskiej szkoły stomatologicznej.
Jakimi zasobami infrastrukturalnymi mogą obecnie korzystać studenci i jakie projekty są w trakcie realizacji?
Studenci KMU Polish Campus już dziś korzystają z infrastruktury, którą udało nam się stworzyć w niezwykle krótkim czasie – w dużej mierze dzięki projektowi inwestycyjnemu z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Dzięki tej współpracy powstał kompleks infrastrukturalny o łącznej powierzchni około 18 tysięcy m2. Obejmuje on zarówno własne obiekty nabyte przez uniwersytet w Polsce, jak i lokalizacje wynajęte od samorządów województwa śląskiego. Wszystkie te przestrzenie zostały sprawnie przystosowane do celów dydaktycznych, jako sale wykładowe, laboratoria oraz strefy kliniczne i symulacyjne.
Studenci mają już dostęp do nowoczesnych sal wykładowych, laboratoriów, infrastruktury IT, przestrzeni do nauki hybrydowej oraz rozwiniętej bazy przedklinicznej dla stomatologii – klas fantomowych, sal dydaktyczno-praktycznych i specjalistycznych stref do pracy z modelami i symulatorami. Znaczną część wyposażenia, w tym stanowisk symulacyjnych i treningowych, uniwersytet przetransportował z Ukrainy, co pozwoliło bez opóźnień uruchomić w Polsce pełnowartościowy system nauki symulacyjnej.
Równocześnie dynamicznie rozwija się infrastruktura kliniczna. Udało nam się nawiązać współpracę z dziesiątkami placówek ochrony zdrowia – szpitalami wojewódzkimi, powiatowymi i miejskimi, klinikami stomatologicznymi oraz ambulatoriami. Zapewnia to studentom nieprzerwany dostęp do praktyki klinicznej w rzeczywistym środowisku medycznym. Taki model pozwala w pełni zintegrować naszych studentów z polskim systemem opieki zdrowotnej, zachowując jednocześnie spójność programów nauczania z kampusem w Kijowie.
Rozwój trwa nieustannie. W realizacji znajdują się nowe projekty centrum medycyny symulacyjnej, rozbudowa bazy stomatologicznej i klinicznej, aktualizacja wyposażenia – zwłaszcza jednostek stomatologicznych, laboratoriów endodontycznych i protetycznych, mikroskopów chirurgicznych, nowoczesnej optyki i technologii cyfrowych. Nasza strategia zakłada, że w przyszłości w Polsce powstanie uniwersyteckie centrum stomatologiczne wzorowane na tym, które stworzyliśmy w Kijowie – z pełnym cyklem nauki, diagnostyki, leczenia i działalności naukowej.
Oddzielny blok infrastruktury stanowią lokale mieszkaniowe. Stworzyliśmy sieć akademików odpowiadających europejskim standardom, umożliwiających studentom życie w pobliżu obiektów akademickich, co znacząco ułatwia ich codzienne życie i adaptację.
W ten sposób infrastruktura KMU Polish Campus to kompleksowy system obejmujący jednocześnie sale dydaktyczne, centra symulacyjne, bazy kliniczne, laboratoria stomatologiczne, partnerskie szpitale oraz komfortowe zakwaterowanie dla studentów. Kontynuujemy inwestycje w rozwój każdego z tych obszarów, ponieważ uważamy, że stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej i bezpiecznej infrastruktury jest kluczowym warunkiem wysokiej jakości edukacji medycznej.
Jakie są plany i marzenia edukacyjne dotyczące KMU Polish Campus na rok 2026?
Naszym największym marzeniem – wspólnym zarówno dla Ukraińców, jak i ludzi ją wspierających – jest jak najszybsze zakończenie wojny. Dopiero po osiągnięciu pokoju będziemy mogli w pełni realizować wszystkie zamierzenia edukacyjne, naukowe i integracyjne, które dziś mają kluczowe znaczenie dla przyszłości Ukrainy.
Widzę KMU Polish Campus, jako prawdziwy most pomiędzy Ukrainą a Unią Europejską, który pozwoli nam zbliżać się do siebie pod względem standardów edukacyjnych, klinicznych i naukowych, a także tworzyć wspólną przestrzeń rozwoju.
Warto podkreślić, że KMU jest pierwszym ukraińskim uniwersytetem na terenie Unii Europejskiej, co nakłada na nas szczególną odpowiedzialność i wyznacza naturalny kierunek współpracy z europejskimi instytucjami.
Ukraina i Polska razem mają ogromny potencjał; jeśli połączyć populacje obu państw, to prawie 80 milionów ludzi. To potężna siła dla partnerstwa, , a naszym celem jest maksymalne wykorzystanie tego potencjału dla dobra obu krajów.
Moim marzeniem jest, aby w 2026 roku KMU Polish Campus stał się centrum wewnętrznej mobilności akademickiej. Chcemy, aby wykładowcy i pracownicy katedr z naszego głównego kampusu w Kijowie regularnie przyjeżdżali do Kampusu Polskiego na staże, szkolenia, wymianę doświadczeń i podnoszenie kwalifikacji. I odwrotnie, aby pracownicy i wykładowcy z Kampusu Polskiego mogli przyjeżdżać do Kijowa, uczestniczyć w procesach klinicznych, dydaktycznych oraz angażować się w projekty naukowe.
Szczególnie ważne jest również to, że w polskim kampusie pracują już polscy specjaliści, co znacząco przyspiesza integrację oraz ujednolicanie standardów kształcenia lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów i innych specjalistów ochrony zdrowia.
Chciałbym, aby KMU Polish Campus stał się symbolem przyjaźni, profesjonalnej współpracy oraz wspólnej europejskiej przestrzeni edukacyjnej, w której zarówno studenci, jak i wykładowcy mają równe możliwości rozwoju, nauki i realizacji własnego potencjału.
Korzystając z okazji, pragnę serdecznie podziękować Narodowi Polskiemu za wsparcie okazane Ukrainie w najtrudniejszych chwilach naszej historii. Taka solidarność na zawsze pozostanie w sercach Ukraińców.
Bardzo dziękuję Pani za wywiad w „Magazynie Stomatologicznym” i składam najserdeczniejsze życzenia świąteczne i noworoczne dla Czytelników oraz Redakcji.
.