JAK URZĄDZIĆ NOWOCZESNY GABINET?
Przestrzenie dla pacjenta – wywiad z ekspertami
1. Obecnie przestrzeń dla pacjenta to już nie tylko poczekalnia. Jakie jeszcze miejsca są dedykowane pacjentom w nowoczesnej klinice stomatologicznej?
Patrycja Bedyk: Nowoczesna klinika stomatologiczna to już nie tylko poczekalnia, ale również pokoje relaksu, strefy chillroomu, ścianki Insta czy dedykowane gabinety konsultacyjne. Klienci coraz częściej decydują się na stworzenie dla pacjentów oddzielnego pomieszczenia do relaksu z fotelami masującymi, z dostępem do kawy, herbaty oraz relaksującej muzyki i aromaterapii po to, by pacjent odprężył się przed zabiegiem. Projektujemy również małe gabinety konsultacyjne, przynależne do głównych gabinetów z unitem, dzięki czemu pacjent może spokojnie omówić plan leczenia z lekarzem, nie stresując się rozmową. Ścianki Insta są następstwem zjawiska budowania marki osobistej przez lekarzy, którzy chcą, żeby klinika była kojarzona z ich nazwiskiem i była oznaczana w Social Mediach. Projektowaliśmy pokój relaksu, gdzie była żywa zielona ściana z elementami wodospadu oraz naturalnym oświetleniem, wszystko po to, żeby pomóc pacjentom zredukować stres i sprawić, by czuli się bardziej komfortowo. Inny ciekawy przykład nietypowego rozwiązania w klinice to game room z grami komputerowymi, okularami VR, gdzie pacjenci mogą pograć w gry przed zabiegiem. W jednej z klinik usytuowanej w biurowcu zaprojektowaliśmy dwa stanowiska dla pracy zdalnej dla pacjentów, którzy przychodzą tam podczas przerwy na lunch.
2. Czym wyróżniają się takie przestrzenie? Czy można powiedzieć, że wszechobecna biel w klinice stomatologicznej jest już passe?

Klinika nr 1. Projekt Patrycja Bedyk Design
3. W jaki sposób ta zmiana kolorów i nowoczesny design przekładają się na doznania pacjenta w takim miejscu?
Zmiana kolorów, indywidualizacja przestrzeni, nowoczesny design w klinikach stomatologicznych mają znaczący wpływ na doznania pacjentów, wpływając na ich emocje, postrzeganą atmosferę, a także na komfort i poziom stresu. Nowoczesny design, który koncentruje się na dbałości o detale, estetyce i komforcie pacjentów, buduje pozytywne wrażenie o klinice. Pacjenci często postrzegają nowoczesne, dobrze zaprojektowane przestrzenie, jako bardziej profesjonalne, co zwiększa ich zaufanie do lekarzy i personelu. Wielu pacjentów, szczególnie tych, którzy wcześniej odczuwali duży lęk przed wizytami u dentysty, doceniają zmiany w wystroju klinik. Nowoczesne podejście, które wprowadza elementy relaksacyjne, zmienia postrzeganie gabinetu stomatologicznego z miejsca stresu na miejsce komfortu.
Klinika nr 1. Projekt Patrycja Bedyk Design
4. Przestrzenie dla pacjentów stają się coraz bardziej nowoczesne pod kątem designu, ale też technologii. Jakie nowoczesne rozwiązania wykorzystywane są obecnie właśnie w tej części kliniki?
Grzegorz Woronowicz: Nowoczesne przestrzenie w klinikach stomatologicznych, szczególnie te przeznaczone dla pacjentów, stają się coraz bardziej zaawansowane pod względem designu i technologii. Dąży się do stworzenia miejsc, które nie tylko zapewniają komfort i wygodę, ale także wykorzystują najnowsze technologie, aby poprawić doświadczenie pacjentów i zwiększyć efektywność pracy kliniki. Oto kilka przykładów nowoczesnych rozwiązań, które są coraz częściej wykorzystywane w przestrzeniach klinik stomatologicznych:
Inteligentne systemy oświetlenia
Wirtualne poczekalnie i samoobsługowe rejestracje
Interaktywne ekrany i media
Zastosowanie technologii VR i AR (wirtualna i rozszerzona rzeczywistość)
Zielone elementy w przestrzeni (biophilic design)
- Roślinność i naturalne materiały: coraz więcej klinik decyduje się na wprowadzenie roślinności w swoich wnętrzach, co nie tylko poprawia estetykę, ale także wpływa na samopoczucie pacjentów, redukując stres. Ponadto stosowanie naturalnych materiałów, takich jak drewno, kamień, wprowadza elementy biophilic design, które mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne pacjentów.
Nowoczesne kliniki stomatologiczne inwestują w rozwiązania, które poprawiają komfort pacjentów, zwiększają efektywność pracy i dbają o higienę. Od technologii wirtualnej rzeczywistości po inteligentne systemy zarządzania przestrzenią – każdy element przestrzeni ma na celu poprawienie jakości doświadczenia pacjenta i efektywności działania samej kliniki. Dzięki tym technologiom pacjenci czują się bardziej komfortowo, a cała wizyta staje się mniej stresująca i bardziej zorganizowana.


Klinika nr 2. Projekt Patrycja Bedyk Design
5. Czy projektując przestrzenie dla pacjenta w klinice stomatologicznej „mniej, znaczy więcej”, a może jest całkowicie odwrotnie?
Grzegorz Woronowicz: Projektowanie przestrzeni w klinice stomatologicznej to kwestia równowagi między funkcjonalnością a estetyką, a także dostosowaniem do potrzeb pacjentów i personelu. W kontekście pytania, czy „mniej, znaczy więcej”, odpowiedź może zależeć od kilku czynników, jednak w wielu przypadkach podejście minimalistyczne rzeczywiście sprawdza się lepiej.
-
Minimalizm – mniej, ale lepiej:
- Odwrotne podejście – „więcej znaczy więcej”:

Projekt Patrycja Bedyk Design.
6 .W jaki sposób podchodzi się do projektu takiej przestrzeni – jak długo zajmuje jego przygotowanie, czy jest on wynikiem wizji właściciela, a może odpowiedzią na obecne trendy?
- Estetyka i atmosfera kliniki
- Komfort pacjenta
- Reakcja na trendy
- Psychologia przestrzeni

Projekt Patrycja Bedyk Design.
7. Na czym polega współpraca architekta z generalnym wykonawcą przy takim projekcie, czy jest ona istotna?
Grzegorz Woronowicz: Współpraca między architektem a generalnym wykonawcą w projekcie przestrzeni kliniki stomatologicznej jest absolutnie kluczowa i ma ogromne znaczenie. Obie strony muszą ze sobą ściśle współpracować, aby projekt został zrealizowany zgodnie z założeniami, zarówno pod względem estetyki, funkcjonalności, jak i norm technicznych. Odpowiednia komunikacja i koordynacja działań między tymi dwoma stronami pozwala uniknąć błędów, oszczędza czas i pieniądze, a także zapewnia wysoką jakość wykonania.
8.Jaka jest rola generalnego wykonawcy w trakcie realizacji, za co odpowiada?
Marcin Banasik: Generalny wykonawca jest odpowiedzialny za realizację projektu, przygotowanego przez architekta i przeniesienia idei zawartych w dokumentacji do rzeczywistości. W naszym przypadku działamy kompleksowo, tzn. realizujemy wszystkie aspekty budowlane, związane z wznoszeniem struktury, sanitarne, montaż instalacji (wodociągowych, elektrycznych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych). Odpowiadamy też za koordynację prac podwykonawców (np. instalacja sprzętu medycznego, montaż mebli czy układanie podłóg) i dostawy. Dzięki takiemu podejściu inwestor zostaje zaangażowany w kontakt tylko z nami, co ogranicza stres związany z otwarciem wymarzonej kliniki. Dbamy o nadzór nad całą realizacją tak, aby prace były prowadzone zgodnie z planem i harmonogramem. Bardzo ważna jest dla nas terminowość – zależy nam, aby właściciel placówki mógł dokładnie zaplanować działania marketingowe i rozpocząć leczenie pacjentów zgodnie z ustalonym terminem. Staramy się optymalizować koszty i kiedy jest to możliwe, proponować zamienniki w postaci tańszego wariantu. Czujemy się w pełni odpowiedzialni za realizację i chcemy, aby inwestor również był pewien naszego zaangażowania. Co tydzień kierownik budowy raportuje postępy prac, dzięki czemu przyszły właściciel kliniki może śledzić postępy i komunikować na bieżąco ewentualne potrzeby. My zawsze rzetelnie podchodzimy do przebiegu prac i wskazujemy zagadnienia, które trzeba pilnie wdrożyć wraz z rekomendacją rozwiązań. Odpowiadamy też na ewentualne wątpliwości inwestora, tłumacząc mu, dlaczego coś zostało wykonane w określony sposób. Myślę, że taka otwarta postawa zbliża nas do osiągnięcia efektu satysfakcjonującego obie strony. Oczywiście, już po zakończeniu prac, posprzątaniu wnętrz i oddaniu powierzchni, wciąż służymy wsparciem dla inwestora.

Projekt Romident.
9. Czy może Pan wskazać wspomniane, niespodziewane sytuacje w trakcie realizacji, w których jesteście w stanie szybko zareagować?
Marcin Banasik: Każda realizacja to nowe wyzwanie również dla nas. Tak, jak wcześniej wspomniałem – całościowo podchodzimy do prac wykonawczych i odpowiadamy również za kontakt z podwykonawcami. Mimo że od lat współpracujemy z zaufanymi nam firmami, są zdarzenia losowe, które powodują, że musimy znaleźć pilnie rozwiązanie i poradzić sobie z zaistniałą komplikacją. Może się na przykład okazać, że czas realizacji zamówienia zostanie opóźniony przez dostawcę ze względu na brak danego produktu w magazynie w wymaganym czasie. W takiej sytuacji zazwyczaj proponujemy zamienniki o przybliżonych parametrach, które nie wpływają na jakość wykonania. W branży budowlanej nieuniknioną sytuacją jest również możliwość dostarczenia przez kuriera uszkodzonego towaru. Jeżeli tak się zdarzy, generalny wykonawca jest w stanie dużo szybciej zareagować i ustalić nową dostawę z podwykonawcą niż indywidualny klient. Przykładów takich nagłych sytuacji jest oczywiście więcej. Współpraca z generalnym wykonawcą umożliwia ograniczenie stresu w przypadku takich nieprzewidzianych zdarzeń.
10. Wróćmy do przestrzeni dla pacjentów, jak planowane są działania w tej części lokalu?
Marcin Banasik: Obecnie właściciele przyszłych klinik, o ile pozwala na to metraż, decydują się na rozbudowanie przestrzeni dla pacjentów o miejsca relaksu, poczekalnie, strefy oczekiwania na wizytę czy kawiarnie. Planując działania, skupiamy się przede wszystkim na bezpieczeństwie i komforcie pacjentów oraz oddaniu profesjonalizmu placówki. Te wszystkie aspekty mają wpływ na to, czy pacjent będzie czuł zaufanie do danego miejsca leczenia, czy będzie czuł się w nim zaopiekowany i wróci do niego ponownie.
11. Co jest najtrudniejsze w projekcie przestrzeni dedykowanych pacjentom?
Patrycja Bedyk: Przygotowanie projektu przestrzeni dedykowanej pacjentom to wyzwanie, polegające na połączeniu funkcjonalności, estetyki, komfortu i bezpieczeństwa. Jak wiemy, kliniki stomatologiczne to miejsca, które muszą spełnić specjalne warunki dot. sanepidu, określone normy dotyczące np. przechowywania narzędzi, sterylizacji czy wentylacji. Te wymagania mogą kolidować z chęcią stworzenia przestrzeni komfortowej i estetycznej. Balansowanie przestronności z funkcjonalnością i zgodnością z normami może być skomplikowane. Przestrzeń musi być zaprojektowana w taki sposób, aby lekarze i personel mieli łatwy dostęp do narzędzi i sprzętu, ale jednocześnie musi zapewniać komfort pacjentowi. Właściwe rozmieszczenie mebli i urządzeń stomatologicznych, aby były one wygodne zarówno dla pacjenta, jak i dla personelu, to wyzwanie, które wymaga doświadczenia w projektowaniu. Klinika musi być zaprojektowana w taki sposób, aby odpowiadała różnym typom pacjentów – od dzieci, przez osoby dorosłe, po osoby starsze i te z niepełnosprawnościami. Każdy z tych grup ma inne potrzeby związane z przestrzenią. Kliniki stomatologiczne coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie, takie jak urządzenia do obrazowania 3D, skanery, kamery czy systemy zarządzania pacjentami. Projektowanie przestrzeni, która umożliwia integrację tych technologii, bez ich dominowania w przestrzeni, stanowi wyzwanie. Urządzenia medyczne muszą być wkomponowane w sposób, który nie obniża estetyki i komfortu. W przypadku gabinetów stomatologicznych szczególnie istotna jest dobra izolacja dźwiękowa, aby pacjenci nie czuli się niekomfortowo, słysząc dźwięki narzędzi stomatologicznych z innych gabinetów czy poczekalni. Projektowanie klinik stomatologicznych dedykowanych pacjentom to skomplikowane zadanie, które wymaga balansowania wielu elementów. Trudność polega na tym, aby wszystkie te aspekty połączyć w jedną spójną i efektywną całość.