Wpływ stresu na układ stomatognatyczny studentów stomatologii

Dostęp do tego artykułu jest płatny.
Zapraszamy do zakupu!

Cena: 6.15 PLN (z VAT)

Po dokonaniu zakupu artykuł w postaci pliku PDF prześlemy bezpośrednio pod twój adres e-mail.

Kup artykuł
Influence of stress on the stomatognathic system in dental students

Anna Dudko, Marcin Adamiecki, Justyna Grochocińska-Junde, Natalia Silke, Agnieszka Kozubska, Małgorzata Kulińska-Michalska, Sebastian Kłosek


Streszczenie
Wstęp. Wzmożone napięcie psychoemocjonalne wpływa negatywnie na cały organizm człowieka, w tym na układ stomatognatyczny. Chroniczny stres może doprowadzić do powstania zaburzeń w stawach skroniowo-żuchwowych, wzrostu napięcia mięśni żucia lub być przyczyną parafunkcji.

Cel pracy. Analiza wpływu stresu i wzmożonego napięcia psychicznego na układ stomatognatyczny oraz stan jamy ustnej  studentów stomatologii.

Materiały i metody. Badaniu poddano 149 studentów IV i V roku kierunku lekarsko-dentystycznego. Przeprowadzono wywiad lekarski uzupełniony o autorską ankietę oraz badanie przedmiotowe. Mierzono wskaźniki API, SBI, oceniono CAL, PD oraz obecność recesji dziąseł. Na podstawie wyników kwestionariusza PSS-10 badanych studentów podzielono na dwie grupy: o podwyższonym i niskim poziomie wskaźnika stresu.

Wyniki. Częstsze objawy patologiczne ze strony stawów skroniowo-żuchwowych i bóle głowy obserwowano w grupie osób z podwyższonym wskaźnikiem stresu. W badaniu nie wykazano korelacji między stresem a higieną jamy ustnej, stanem przyzębia i obecnością recesji.

Wnioski. Wzmożone napięcie psychoemocjonalne stanowi ważną składową w powstawaniu lub pogłębianiu zaburzeń w układzie stomatognatycznym. Tym samym bardzo istotne jest zaznajomienie studentów z technikami radzenia sobie ze stresem.


Abstract
Introduction. Increased psycho-emotional tension has a negative effect on the whole human organism, including the stomatognathic system. Chronic stress may lead to temporomandibular disturbances, increase in tension of the masticatory muscles or cause of parafunctions.
Aim of study. Analysis of the influence of stress and increased psychological tension on the stomatognathic system and the condition of the oral cavity in dental students.
Materials and methods. The study involved 149 dental students from the IV and V years. Medical histories were taken together with additional questionnaires prepared by the author and clinical examination. Measurements were made using the indicators API, SBI, CAL, PD together with the presence of gingival recession. On the basis of the results of the PSS-10 questionnaire, the students were divided into two groups: of raised and low levels of stress indicators.
Results. More frequent signs of pathology from the temporomandibular joints and headaches were seen in the group of people with raised stress indicator. The study did not show any correlation between stress and oral hygiene, the state of the periodontium and presence of recession.
Conclusions. Increased psycho-emotional tension is an important element in the arising of or an increase of disturbances in the stomatognathic system. At the same time it is very important for students to get acquainted with techniques of themselves coping with stress.
 
Hasła indeksowe: stres, staw skroniowo-żuchwowy, parafunkcje, skala PSS-10
Key words: stress, temporomandibular joint, parafunctions, PSS-10 scale

PIŚMIENNICTWO
1.Goyal S. i wsp.: Stress and periodontal disease: The link and logic!! Ind. Psychiatry J., 2013, 22, 1, 4-11.
2. Warren K.R. i wsp.: Role of chronic stress and depression in periodontal diseases.  Periodontol. 2000, 2014, 64, 1, 127-138.
3. Parwani R., Parwani S.R.: Does stress predispose to periodontal disease? Dent. Update, 2014, 41, 3, 260-264.
4. Papathanasiou E., Palaska I., Theoharides T.C.: Stress hormones regulate periodontal inflammation. J. Biol. Regul. Homeost. Agents, 2013, 27, 3, 621-626.
5. Jancelewicz M.: Dysfunkcje układu stomatognatycznego narastającym problemem współczesnej opieki zdrowotnej – przyczyny wzrostu występowania tej dysfunkcji. Hygeia Public Health, 2010, 45, 1, 17-20.
6. Gawriołek K. i wsp.: Ocena zmian czynnościowych w układzie stomatognatycznym w grupie studentów stomatologii w okresie 3 lat. Protet. Stomatol., 2014, 64, 3, 177-185.
7. Sheldon C.: Perceived stress scale. Dostępny w Internecie: www.mindgarden.com
8. Kaczmarek U. i wsp.: Płeć a czyniki stresogenne u studentów stomatologii – doniesienie wstępne. Dent. Med. Probl., 2008, 45, 4, 439-445.
9. Mache S., Vitzthum K., Gronrberg D.A.: Prevention of study-related stress symptoms: health-promoting behavior among dental students. Wien. Med. Wochenschr., 2015, 165, 5-6, 100-106.
10. Kirshbaum C., Wust S., Hellhammer D.: Consistent sex differences in cortisol responses to psychological stress. Psychosomatic Medicine, 1992, 54, 6, 648-657.
11. Frankenhaeuser M. i wsp.: Sex differences in psychoneuroendocrine reactions to examination stress. Psychosomatic Medicine, 1978, 40, 4, 273-363.
12. Sójka A., Schneider O., Hędzelek W.: Typ osobowości a występowanie objawów DNŻ. Protet. Stomatol., 2011, 61, 3, 204-210.
13. Smith D., Leggat P.: An international review of tobacco smoking among dental students in 19 countries. Int. Dent. J., 2007, 47, 6, 452-458.
14. Stypułkowska J. i wsp.: Oral health state in dentistry students of Medical College, Jagiellonian University in Cracow. Przegl. Lek., 2003, 60, 6, 122-125.
15. Binkowska‐Bury M. i wsp.: Palenie tytoniu wśród studentów pierwszego roku rzeszowskich uczelni. Med. Og. Nauk Zdr., 2015, 21, 1, 101-106.
16. Zhao Q. i wsp.: Relationship between the incidence of chronic pain and academic pressure in high school students. Zhonghua Yi Xue Za Zhi, 2014, 94, 48, 3831-3835.
17. Manfredini D. i wsp.: Psychic and occlusal factors in bruxers. Austr. Dent. J., 2004, 49, 2, 84-89.
18. Mankiewicz M., Panek H.: Wpływ wybranych czynników psychoemocjonalnych na występowanie bruksizmu. Dent. Med. Probl., 2006, 43, 1, 89-93.
19. Deinzer R. i wsp.: Effects of academic stress on oral hygiene – a potential link between stress and plaque-associated disease? J. Clin. Periodont., 2001, 28, 5, 459-464.
20. Wędrychowicz A.: Stan jamy ustnej i stomatologiczne zachowania prozdrowotne studentów stomatologii. Dent. Med. Probl., 2006, 43, 2, 222–227.
21. Jagucka-Mętel W. i wsp.: Fizjoterapia układu ruchowego narządu żucia. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 2013, 59, 2, 71-75.