Psychoterapia poznawczo-behawioralna – odpowiedź na strach dziecka przed dentystą

Psychoterapia poznawczo-behawioralna – odpowiedź na strach dziecka przed dentystą

Zespół naukowców z Uniwersytetu w Sheffield i Sheffield Teaching Hospitals przeprowadzi nowatorskie badania, w których sprawdzi, czy psychoterapia poznawczo-behawioralna (Cognitive Behavioural Therapy – CBT) może pomóc w zmniejszeniu wysokiej liczby dzieci, które boją się dentysty.

Jedno na troje dzieci boi się chodzić do dentysty, co prowadzi do unikania gabinetów stomatologicznych, a w rezultacie kończy się złym stanem zdrowia jamy ustnej, częstszymi bólami zębów, infekcjami i próchnicą. Zespół lekarzy dentystów i naukowców ze School of Clinical Dentistry z Uniwersytetu w Sheffield otrzymał ponad 1,6 mln funtów od National Institute for Health Research (NIHR) na zbadanie nowego sposobu zmniejszenia lęku przed dentystami w oparciu o psychoterapię poznawczo-behawioralną.

Badanie, w którym weźmie udział 600 dzieci z 30 gabinetów i klinik stomatologicznych w Anglii i Walii, ma na celu sprawdzenie, czy specjalnie opracowane materiały dla dzieci, rodziców i lekarzy dentystów pomogą najmłodszym w przeprowadzeniu leczenia stomatologicznego w ich gabinecie rodzinnym zamiast wysyłania ich do szpitala w celu uzyskania specjalistycznych usług w zakresie sedacji lub znieczulenia ogólnego. Zespół naukowców z uniwersytetów w Sheffield, Sheffield Hallam, Cardiff, King's College London, Leeds, Newcastle i York, ściśle współpracujący z rodzicami pacjentów, zamierza zrekrutować 60 lekarzy dentystów do udziału w badaniu, które rozpocznie się we wrześniu 2021 roku. Czteroletnie badania są finansowane przez National Institute for Health Research i będą nadzorowane przez Sheffield Teaching Hospitals NHS Foundation Trust.

- Lęk przed wizytą u dentysty jest bardzo powszechny u dzieci i może prowadzić do złego stanu zdrowia jamy ustnej, większej ilości próchnicy i ekstrakcji zębów. Dzieci z lękiem stomatologicznym są kierowane przez lekarzy dentystów do placówek specjalistycznych w celu zastosowania sedacji lub znieczulenia ogólnego. Takie podejście nie pomaga w zwalczaniu strachu, a dzieci mogą przez całe życie unikać dentysty. Potrzebny jest zatem prosty i ekonomiczny sposób pomocy dzieciom z lękiem przed dentystą - powiedziała prof. Zoe Marshman z Uniwersytetu w Sheffield.

Profesor Marshman wraz z zespołem będą badać nowe podejście, oparte na psychoterapii poznawczo-behawioralnej, która zakłada współpracę stomatologów, dzieci i rodziców, z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych materiałów. Ma to pomóc zrozumieć, dlaczego dziecko odczuwa lęk, udzielić mu informacji i umożliwić lekarzowi dentyście wybór zabiegów potrzebnych dla dziecka, zapewnić zajęcia pomagające dzieciom w radzeniu sobie z problemami oraz ułatwić rozmowy z dentystą.

Istnieją dowody na skuteczność stosowania psychoterapii polegającej na rozmowie w przypadku innych form lęku i zaburzeń psychicznych, jednak badania dotyczące psychoterapii prowadzonej przez lekarzy dentystów, a nie psychologów, w odniesieniu do dzieci z lękiem stomatologicznym są nieliczne.

Materiały stosowane w psychoterapii poznawczo-behawioralnej zostały opracowane w wersji elektronicznej i papierowej dla dzieci w wieku od 9 do 16 lat i mają na celu pomóc dzieciom w przekazywaniu informacji na temat stomatologii, sugerować strategie zmniejszania lęku, zachęcać do refleksji i wspierać lepszą komunikację.

- Jeśli nasze badanie wykaże, że materiały dostarczane przez lekarzy dentystów są skuteczne, dzieci będą mogły uzyskać pomoc bezpośrednio w gabinetach stomatologicznych, bez konieczności podróżowania na leczenie stomatologiczne do szpitali. Może to pomóc dzieciom, które w przeciwnym razie przez całe życie unikałyby dentysty i ignorowały poważne problemy z jamą ustną. Może to również skutkować zmniejszeniem kosztów dla National Health Service - powiedziała prof. Marshman.

Źródło: www.medicalxpress.com