Chińscy naukowcy znaleźli sposób na regenerację szkliwa bez użycia wypełnień

Na całym świecie, od lat, naukowcy próbują odtworzyć zewnętrzną warstwę ochronną zębów o skomplikowanej strukturze mikroskopijnych pręcików.

Chińscy badacze z Zhejiang University School of Medicine w Hangzhou ogłosili, że znaleźli sposób na odbudowę szkliwa zębów. Metoda jest prosta i tania. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma „Science Advances”.

Szkliwo zębów jest najtwardszą tkanką w organizmie człowieka. Stanowi barierę chroniącą ząb. Niestety, ulega niszczeniu przez kwasy z pożywienia i napojów. Nie może się samo zregenerować. Jak na razie ubytki w zębach wymagają wypełnień, do których stomatolodzy wykorzystują różne materiały. Są to kompozyty światłoutwardzalne czy chemoutwardzalne, ale też wypełnienia w postaci plomb amalgamatowych czy ze stopów ceramicznych.

Chińscy naukowcy opracowali sposób wytwarzania maleńkich skupisk fosforanu wapnia (głównego składnika szkliwa), mieszając jony wapniowe i fosforanowe z substancją chemiczną o nazwie trimetyloamina. Taka mieszanka w roztworze alkoholu powoduje, że szkliwo formuje się w te same struktury, które widać naturalnie na zębach.

Testy pokazały, że mieszanina nałożona na ludzkie zęby, w ciągu 48 godzin odbudowała warstwę szkliwa do grubości około 2,7 mikrometra.

Uczeni muszą jeszcze udowodnić na testach z udziałem ludzi, że ich metoda będzie działać w „nieprzyjaznym środowisku” w jamie ustnej.

(Źródła: https://dzienniknaukowy.pl/zdrowie/naukowcy-znalezli-sposob-na-odbudowe-szkliwa-zebow, http://wgospodarce.pl/informacje/67888-chiny-wyjatkowe-odkrycie-naukowcow)