O CO PROCESUJĄ SIĘ NAJCZĘŚCIEJ PACJENCI. SPRAWDZONO SKARGI Z 25 LAT

O CO PROCESUJĄ SIĘ NAJCZĘŚCIEJ PACJENCI. SPRAWDZONO SKARGI Z 25 LAT
Badania skarg wnoszonych przez pacjentów ujawniają, które z zabiegów najczęściej kończą się niepowodzeniem. W stomatologii jest kilka procedur obarczonych szczególnym ryzykiem. Szczególnie interesujące jest ryzyko błędów w chirurgii szczękowo-twarzowej (OMS) ze względu zarówno na estetyczny komponent niektórych procedur, jak i złożoność związanych z nimi patologii. Na łamach Journal of Oral and Maxillofacial Surgery opublikowano badanie, którego celem było zidentyfikowanie czynników związanych z roszczeniami z tytułu odpowiedzialności zawodowej w zakresie OMS. Badaczom zależało, aby pomóc w lepszym zarządzaniu ryzykiem i poprawie bezpieczeństwa pacjentów.
 
Zespół prof. Sergio Bordonaba-Leiva z Universidad de Barcelona Hospital Clínic przeprowadził analizę 315 przypadków roszczeń i skarg pacjentów, którzy poddali się leczeniu z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej. Badano skargi, które wpłynęły w latach 1990-2014 do Department of the Catalonian Council of Medical Colleges. Ocena dotyczyła klinicznych, finansowych i prawnych aspektów tych spraw.
 
Z przeprowadzonych badań wynika, że częściej niż co trzecia skarga pacjenta na zaniedbania lub błędy popełnione podczas zabiegu z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej kończyła się przyznaniem odszkodowania. Wskaźnik rekompensat wynosił 33,8%. Najczęściej do powikłań dochodziło przy wszczepianiu implantów zębowych i usuwaniu zębów mądrości. Były to zwykle skutki: braku osteointegracji implantów zębowych, uszkodzenia nerwu zębodołowego dolnego, uszkodzenia nerwu językowego, złego wyniku estetycznego leczenia. Najrzadziej lekarzom stawiane były zarzuty popełnienia błędu w sztuce medycznej przy operacjach stawu skroniowo-żuchowego.
 
Autorzy badania podkreślają, że powikłania chirurgiczne, takie jak uszkodzenia neurologiczne po zabiegach w obrębie jamy ustnej/głowy i szyi oraz słabe wyniki estetyczne, zdarzają się i zasługują na szczególną uwagę w celu poprawy bezpieczeństwa pacjenta, a także procedury informacyjnej. Z treścią całego artykułu można zapoznać się tutaj.
 

Źródło: https://link.springer.com