JAK ODCZAROWAĆ PONIEDZIAŁKI?

JAK ODCZAROWAĆ PONIEDZIAŁKI?

„Nie lubię poniedziałku” to nie tylko filmowy klasyk, ale też hasło wypowiadane przez tysiące osób. Dlaczego nie lubimy poniedziałków? Głównie dlatego, że trzeba iść do pracy, wcześnie wstać, a na odpoczynek czekać do kolejnego weekendu. Jednak z psychologicznego punktu widzenia, można odczarować poniedziałek, i powitać nowy tydzień z uśmiechem.

Ostatnio na temat trudnych poniedziałków w jednym z programów śniadaniowych rozmawiali doktor nauk ekonomicznych i społecznych Mateusz Grzesiak – konsultant, terapeuta, wykładowca akademicki, oraz doktor nauk społecznych Milena Marczak - psycholog, pedagog, wykładowca akademicki. Dr Milena Marczak jest dobrze znana czytelnikom Magazynu Stomatologicznego. Jest autorem artykułów z cyklu Psycholog w gabinecie i Mały pacjent w gabinecie, w których dostarcza fachowej wiedzy na temat komunikacji lekarza z pacjentem oraz praktycznego wykorzystania psychologii przez lekarzy. Specjaliści opowiedzieli w programie na czym polega syndrom poniedziałku i dlaczego tak ciężko zacząć nowy tydzień.

Jak podaje dr Marczak - Poniedziałki bywają ciężkie, ale nie dla wszystkich. Jeżeli my mamy problem z poniedziałkami, czyli czujemy się źle, jesteśmy senni, wszystko nas boli, po prostu nie chce nam się wstawać z łóżka, to warto się zastanowić, dlaczego tak się dzieje. Poniedziałek jest efektem czegoś. I w naszej kulturze jest taka magiczna granica między weekendem – sobotą i niedzielą, a poniedziałkiem. I my tak sobie odgraniczamy weekend i poniedziałek. Poniedziałek jest zawsze pracą, obowiązkami, szykowaniem dzieci do szkoły, szykowaniem siebie do pracy… i zawsze patrzmy negatywnie na te ciężkie aspekty. Natomiast weekendy zwykle kojarzą się nam z takimi pozytywnymi sprawami, rozrywkami, spędzaniem czasu z rodziną.

Zdaniem dr Grzesiaka, to jak będziemy postrzegać poniedziałki zależy w dużej mierze od tego (…) jak bardzo kupiliśmy ten medialno-kulturowy model, nawet filmowo nam w Polsce znany, że nie lubię poniedziałków. Zaznacza, że zestaw przekonań o złych poniedziałkach ma swoje konkretne konsekwencje. 20% więcej zawałów jest w poniedziałek. Okazuje się, że ludzie mają podwyższone ciśnienie krwi, kobiety czują się najmniej atrakcyjne w poniedziałki, pracownicy pracują gorzej – wylicza dr Grzesiak.

Jak odczarować poniedziałek? Zdaniem dr Marczak powinniśmy słuchać siebie i swojego ciała. Jeżeli w weekend lubimy pospać, dobrze zjeść, odpocząć w taki bierny sposób, po prostu nic nie robić, a poniedziałek czujemy się źle, i tak jest któryś tydzień z kolei, to zastanówmy się czy takie bierne spędzanie czasu jest korzystne (…) Weekend, formy spędzania wolnego czasu i odpoczynku powinniśmy dostosowywać do organizmu – uważa dr Marczak. 

Istnieje kilka sposobów, by wejść w poniedziałek w dobrym nastroju. Oto wybrane z nich:
  • przygotuj priorytety,
  • zacznij dzień od ćwiczeń fizycznych, medytacji,
  • zjedz dobre śniadanie,
  • w drodze do pracy posłuchaj ulubionej muzyki,
  • zostaw coś ekstra na popołudnie - zaplanuj miłe spotkanie czy wydarzenie, które sprawi, że dzień upłynie szybciej.
Bez wątpienia kluczowa jest zmiana nastawienia do poniedziałku. Jeżeli za każdym razem będzie się myśleć nad przytłaczającymi zadaniami, które stawia początek tygodnia, to z pewnością nie zacznie się go z uśmiechem. Warto traktować poniedziałek, jako okazję do realizacji celów, start, początek dzięki, któremu można osiągnąć coś fajnego. 

Więcej na temat poniedziałkowego bólu istnienia w poniższym materiale filmowym.

film
Film.
Poniedziałkowy ból istnienia… Dlaczego w poniedziałki życie jest cięższe?

Źródło: https://pytanienasniadanie.tvp.pl, https://www.facebook.com/psychologwmed