Więcej niż słowa – komunikacja niewerbalna w gabinecie dentystycznym

Więcej niż słowa – komunikacja niewerbalna w gabinecie dentystycznym

Często liczy się to, o czym się nie mówi. W rzeczywistości, bardzo mały procent przekazu jest wyrażany za pomocą słów.

Komunikacja niewerbalna, która obejmuje postawę ciała, mimikę twarzy, kontakt wzrokowy, gestykulację, ruchy ciała i ton głosu, może mówić więcej niż słowa. Mówi się, że nawet cisza – przypadkowa lub celowa – może być informacją dla drugiej osoby. W trakcie interakcji jednostka będzie interpretować to, co zostało powiedziane (komunikacja werbalna) i co w rzeczywistości oznacza (komunikacja niewerbalna). Bądźcie świadomi, że słuchacz dekoduje zarówno wypowiadane słowo, jak i wasze fizyczne działania, by dojść do jednego wniosku.

Te niewypowiedziane wskazówki są nieodłączne i często przychodzą do nas „naturalnie", dlatego konieczne jest, abyśmy uświadomili sobie nasz niewerbalny sposób działania. Świadomość ta pozwoli nam rozpoznać wszelkie negatywne działania, które podejmujemy. Będziemy mogli umiejętnie poprawić naszą komunikację niewerbalną, czyniąc ją zgodną z naszym słowem mówionym. Wzmocnienie komunikacji doprowadzi do pewnej i bezproblemowej interakcji.

Jak wiadomo, pacjent będzie patrzył na Ciebie jak na eksperta w dziedzinie stomatologii. Wielu pacjentów spędzi kilka godzin na wybieraniu lekarza dentysty w Internecie. Będą szukać kogoś, kto spełni lub nawet przekroczy ich osobiste oczekiwania. Umiejętne posługiwanie się sztuką komunikacji pozwoli na zwiększenie zadowolenia pacjentów i osiągnięcie udanych efektów.

Parajęzyk

To, jak wypowiadasz swój przekaz słowny, w tym ton i głośność głosu, tempo wypowiedzi i pauzy (np. uhms, ahs, mhms), znane jest jako paralingwistyka. Zaleca się, aby mówić wolniej i łagodniejszym tonem, kiedy chcemy przekazać ważną wiadomość.

Proksemika

Jest to dystans konieczny do zachowania pomiędzy danymi osobami. Sprawia, że pacjenci czują się komfortowo. Stomatologia łamie normę zachowania przestrzeni osobistej i niektórzy pacjenci mogą czuć się przez to zaniepokojeni. Dlatego często sugeruje się, aby początek każdej wizyty przeprowadzać z dala od fotela stomatologicznego. Należy uważać, aby nie naruszać przestrzeni osobistej, gdy nie jest to konieczne.

Kinezjetyka

Są to ruchy ciała, kończyn oraz mimika twarzy. Prawidłowa postawa wysyła komunikat o profesjonalizmie. Unikaj wiercenia się i zachowań rozpraszających uwagę.

Mimika twarzy

Sercem komunikacji niewerbalnej jest wyraz twarzy. Prawdziwy uśmiech sprawdza się doskonale. Przekazuje on otwartość i prawdziwe zainteresowanie pacjentem. Należy jednak mieć świadomość, że fałszywy uśmiech dostarcza informacji o nieszczerości lub kpinie. Utrzymuj odpowiedni kontakt wzrokowy, ale bez zbyt długiego wpatrywania się w pacjenta. Kontakt wzrokowy świadczy o szacunku dla pacjenta i o tym, że aktywnie słuchasz tego, co mówi. Ważne jest również, aby podczas leczenia pacjentów kontrolować swoją mimikę twarzy. Na przykład, bruzdy na brwiach podczas zabiegu mogą wskazywać pacjentowi obszar, który budzi niepokój lub to, że może coś nie idzie zgodnie z planem.

Komunikacja niewerbalna jest ważnym narzędziem, które pozwoli Ci na skuteczne budowanie pozytywnych relacji z Twoimi pacjentami. Może ona mieć nawet większy wpływ niż wypowiadane słowo. Konieczne jest jednak zachowanie zgodności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną.

Źródło: www.dentistry.co.uk